Studeren… (en nog veel meer) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu Studeren… (en nog veel meer) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu

Studeren… (en nog veel meer)

Door: Judith Bol

Blijf op de hoogte en volg Judith

02 September 2014 | Singapore, Singapore

Omdat de colleges nu toch echt volop bezig zijn iets minder vaak een reisverslag. Na de eerste twee vrij chaotische collegeweken waarin iedereen nog vakken kon ruilen (heel ingewikkeld systeem met lotingen en dergelijke) heb ik nu eindelijk een definitief rooster met 3 vakken: Probabilistic methods in Operations Research (wiskunde), Marketing en Data management and Business intelligence.
Een verschil met de vakken in Nederland is dat het hier iets meer draait om projecten, presentaties en opdrachten en dergelijke. Bijvoorbeeld bij marketing moeten er elke week voor de Tutorial een aantal opdrachten voorbereid worden in een vast team van 5 en is er ook nog een doorlopend project voor ons team waarbij we een marketingplan maken voor een nieuw product op de Singaporese markt. Het uiteindelijke tentamen is een open boek tentamen. Er wordt dus niet zozeer waarde gehecht aan het onthouden van alle details maar meer aan het toepassen. Nu is dat in Nederland misschien ook wel meer het geval bij business vakken als dit. Normaal heb ik iets meer wiskunde en informatica vakken en daarvoor is het toch anders. Voor het data management vak gaan we in een team van 4 personen een database management systeem maken voor een non-profit organisation in Singapore. Op dit moment zijn we nog aan het mailen met verschillende organisaties. De colleges voor dat vak bestaan uit elke week een 4 uur durende seminar, waarbij we in groepjes aan kleine tafels zitten in een kleine zaal met aan alle wanden whiteboards en flatscreens voor de slides. Het college is heel interactief, niet alleen een docent die zijn verhaal verteld, maar veel vraag en antwoord en onderlinge discussies waarvan de uitkomsten op de muren geschreven kunnen worden.

Gelukkig heb ik alleen college op maandag t/m woensdag en dus ook nog genoeg tijd om Singapore te ontdekken. Zo ben ik vorige week vrijdag met een Duitse vriendin naar de Gardens by the Bay en Chinatown geweest. The Gardens by the Bay, is eigenlijk een beroemd groot park bij Marina Bay, achter het Marina Bay Sands hotel. Het park is vooral beroemd vanwege de “nep bomen” (een soort metalen beelden) die er staan. Erg mooie tuinen om doorheen te lopen, er is een route te volgen die door allerlei verschillende tuinen leidt (Maleis, Chinees, Indisch, cactustuin etc). Er is ook een soort loopbrug over de tuinen, maar omdat toen wij in de tuinen liepen de zon volop scheen en het bijna 40 graden was, waren we na 2 uur wel klaar met de tuinen en besloten we de hoge loopbrug zonder schaduw maar over te slaan.

Vervolgens zijn we verder gegaan naar Chinatown, waar we eerst lekker hebben geluncht en langs alle goedkope winkeltjes en kraampjes met kleding en souvenirs en dergelijke gelopen. Daarna verder op zoek naar de ouderwetse huisjes uit de Lonely Planet en de tempels en moskeeën. De straatjes met oude huizen waren erg leuk om te zien, vooral omdat bijna iedereen nu in flats woont en er weinig laagbouw meer over is in Singapore. Toen we daar liepen hadden we nog even last van een tropische regenbui, maar na een minuut of 15 was het gelukkig weer droog. Vervolgens nog 2 tempels en een moskee bekeken in Chinatown (al was de moskee natuurlijk niet open voor bezoekers, even vergeten dat het vrijdag was) voor we terug naar de campus zijn gegaan.

’s avonds kwamen er een aantal spontaan met het idee om wat te drinken in Arab street, dus opnieuw de metro naar de stad genomen en naar een café in Arab street geweest. Toen we daar zaten hadden we allemaal trek en ze bleken franse frietjes te hebben met echt Nederlandse mayonaise dus we hebben allemaal weer even van Westers eten kunnen genieten.

Zaterdagavond een erg leuke Beach Party op Sentosa gehad en zondagavond spontaan naar de Gardens by the Bay geweest met een Singaporees meisje dat ik een paar weken geleden heb leren kennen en met wie ik veel contact via whatsapp/facebook heb. ’s Avonds worden de Gardens heel mooi verlicht dus ze stelde voor om daar te kijken en wat te drinken in het park.

Daarna weer 3 dagen colleges en ook de donderdag moest helaas deels aan studeren worden besteed. Wel ben ik hier lid van de Wine Society en hadden we donderdagavond de eerste wijn proeverij. Hier kregen we een college over verschillende soorten wijn en wijnproeven en dergelijke en mocht er natuurlijk ook wijn geproefd worden (zonder uit te hoeven spugen). Interessant om te leren wijnproeven en natuurlijk erg lekker om weer eens wijn te drinken. De wijn is hier extreem duur dus dat drinken we bijna nooit.

Vrijdag ben ik met een Duitse vriendin eerst naar Little India geweest waar zij nog niet eerder was geweest. Samen hebben we een uitgebreide sightseeing gedaan waarbij ik toch veel nieuwe dingen heb gezien. Vervolgens Indiaas gegeten in een food court en naar de licht show in The Gardens by the Bay geweest, waarbij rondom de “Super Trees” een licht en muziek show te zien is. Helaas regende het tijdens de show, maar daardoor was het dan gelukkig wel weer rustig en konden we het goed zien. De show duurt maar zo’n 15 minuten, maar het was het zeker waard. Daarna was het gelukkig alweer bijna droog en hebben we de metro naar het deel van Singapore rondom de musea genomen, waar het “Singapore Night Festival” was. Een soort kunst/museum festival met op verschillende plekken in en rond de musea bands speelden en allerlei shows en optredens waren. We waren net op tijd voor een spectaculaire vuurdans show en zijn vervolgens The National Museum in gegaan. De rijen voor de optredens waren helaas te lang, maar tijdens de twee weekenden van het festival is ook de toegang voor alle musea gratis. In het museum hebben we kort rondgekeken maar we hadden helaas veel te weinig tijd omdat we de laatste metro terug wilden nemen. Maar ik ga zeker nog een keer terug naar het museum. Vooral de History Galery is zeker de moeite waard om een idee te krijgen van de geschiedenis van Singapore.

Na zaterdag eerst bij het zwembad van de zon te hebben genoten en daarna nog een tijdje een matlab opdracht te hebben gedaan in de computerzaal, ’s avonds weer naar de stad gegaan om wat te drinken in Clarke Quay en daarna uit te gaan. Zondag een heerlijk rustig dagje en gisteren en vandaag weer colleges en studeren. Nu ben ik gelukkig weer bij met studeren want morgenavond ga ik voor een lang weekend naar Thailand! We vliegen naar Phuket, blijven daar 1 nacht, de volgende ochtend met de Ferry naar Phi Phi eiland voor 2 dagen en zaterdag weer terug naar Phuket waar we nog 1 nacht blijven tot we zondagochtend terugvliegen. Ik kan niet wachten!