Kuala Lumpur & Birthday! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur & Birthday! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur & Birthday!

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

19 Augustus 2014 | Singapore, Singapore

Bij deze het reisverslag van mijn eerste weekend trip: Kuala Lumpur. In totaal waren we met z’n zestienen met 9 verschillende nationaliteiten. Donderdagmiddag vertrokken van de campus om eerst met de bus en metro naar het opstappunt van onze bus naar Kuala Lumpur te gaan. De touringcar was gelukkig erg comfortabel, maar 3 stoelen naast elkaar dus we hadden de ruimte. Alleen jammer dat de airco zo hoog stond dat het ijskoud was. Na ongeveer een halfuurtje rijden de grens naar Maleisië over, waarbij we uit moesten stappen voor paspoort en bagage controle en dergelijke. Daarna was het nog ongeveer 5 uur rijden inclusief een korte stop halverwege. Nadat we in Kuala Lumpur waren aangekomen was het even zoeken naar de hostel en een pinautomaat maar die waren gelukkig snel gevonden. De hostel was goed en netjes en ik deelde een kamer met een Duits meisje uit onze groep.

Vrijdagochtend na een toast ontbijt in de hostel vertrokken om de stad te bekijken. We begonnen in The National Museum, waar de geschiedenis van Maleisië te bekijken was, beginnend in de prehistorie met de botten van de eerste mensen die er gevonden zijn en via de keizerrijken en kolonisten naar het huidige Maleisië. Na ongeveer 1,5 uur te hebben rondgekeken gingen we verder naar de nationale moskee. Inmiddels was de groep al opgesplitst omdat 16 mensen een veel te grote groep was. Omdat het vrijdag was en het gebed net begon konden we moskee niet in, dus besloten we eerst lunch te halen op de markt naast de moskee waarna we de taxi naar de Chinese Thean Hou tempel hebben genomen. Daar bekeken we eerst de beeldentuin met (plastic) beelden van alle dieren uit de Chinese dierenriem en daarbij de jaartallen en eigenschappen. Vervolgens de tempel zelf bekeken die erg kleurrijk was. Na de tempel met de taxi weer terug naar de moskee waar we dit keer nog net naar binnen konden voor het volgende gebed. Hiervoor moesten we wel lange paarse gewaden aan omdat shorts en dergelijke niet waren toegestaan. De moskee was heel modern en nieuw. Achterin de moskee was een mausoleum met een aantal belangrijke oud-presidenten van Maleisïe. Inmiddels klonk de oproep voor het gebed uit de minnaret en zijn we verder gegaan, via het Merdeka plein met de oude gebouwen uit de kolonisten tijd naar Little India. Op het Merdeka plein waren ze al druk bezig met de voorbereidingen voor de National Day op 31 augustus. Er hing een groot spandoek met “Pray for Malaysia” en overal hingen vlaggen. In Little India duurde het even voor we de markt gevonden hadden en na de markt zijn we teruggegaan naar de hostel waar we om 7 uur met de rest van de groep hadden afgesproken.

De rest bleek een leuke bar vlakbij ontdekt te hebben (The Reggae Bar) met goedkoop Westers eten (waar iedereen toch wel weer aan toe was) en emmertjes vol mixdrank voor weinig geld, zeker in vergelijking met de Singaporese prijzen. We hebben de avond afgesloten in de Sky Bar van het Traders Hotel tegenover de Petronas Towers. Oftewel een club op de bovenste verdieping van een hotel met zwembad (dat niet gebruikt mocht worden) en een schitterend uitzicht over de stad en op de Petronas Towers.

De volgende ochtend toch nog redelijk op tijd aan het ontbijt voor een volgende dag Sightseeing. We hebben de metro en trein naar de Batu Caves even buiten KL genomen. Deze grotten zijn vooral bekend om alle aapjes die overal rondrennen, maar zijn ook een soort tempel. In de eerste grot een enorme trap beklommen in de verwachting boven iets bijzonders te zien, bleek er alleen een soort grijze steen te staan die vereerd werd. Dus de hele stenen trap maar weer omlaag gelopen. Daarna hebben we de “echte” trappen van de Batu Caves beklommen op vervolgens op een open plek in de grot uit te komen met overal rondrennende aapjes. De apen zijn ontzetten brutaal en jatten het voer zo’n beetje uit je handen maar het blijf schattig om te zien. Vooral de moederapen met een klein aapje eronder hangend. En de open plek met het zonlicht over de nog natte rotsen en bomen (het had net geregend) was heel bijzonder.

De derde grotten hadden een hoge entreeprijs en lange wachtrij dus die hebben we maar overgeslagen en zijn eerst gaan lunchen. Een vol bord gebakken mie met kip en saus voor het geweldige bedrag van 3,50 Ringgit (ongeveer 80 eurocent).
Na de lunch zijn we terug naar de stad gegaan om de Petronas Towers bij daglicht te bekijken. Deze twin towers staan op de lijst van de hoogste gebouwen ter wereld en zijn 452 meter hoog. Heel indrukwekkend. Aangezien de entreeprijs nogal hoog was hebben we het beklimmen maar overgeslagen en zijn we alleen de shopping mall op de lagere verdiepingen van de torens in gegaan. Daar hebben we even genoten van echte koffie bij de Starbucks voor we terug naar de hostel gingen voor even rust/douchen/omkleden en daarna een bbq in de hostel. De bbq ging echter zo langzaam dat we uiteindelijk in de Reggea Bar gegeten en wat gedronken hebben, voor we naar Zouk gingen. Dit is een van de beroemdste clubs van Maleisië, maar er bijzonder was het niet. Heel veel verschillende zalen, maar eigenlijk allemaal dezelfde muziek en de helft van de zalen waren zo druk dat je er bijna niet in kon, terwijl andere half leeg waren. Toch hebben we er wel een leuke avond gehad die we hebben afgesloten bij de MacDonalds in ChinaTown vlakbij ons hostel.

De laatste dag toch ook weer op tijd op om de Kuala Lumpur Tower te bezoeken en deze wel te beklimmen (met de lift hoor). Deze televisie toren is iets lager dan Petronas Towers maar staat op een heuvel waardoor hij er wel bovenuit steekt. Vanaf de top hadden we een schitterend uitzicht over de stad en de Petronas Towers, zeker de moeite waard.

De rest van de middag hebben we in China Town onze laatste Ringgits uitgegeven aan cheap shopping en was ik aan het eind van de dag een tas en 2 jurkjes rijker. Daarna was het alweer tijd om naar de bus te gaan. De bus terug had voor iedereen een eigen beeldscherm met films en dergelijke dus de terugreis bestond vooral uit slapen en film kijken op een korte stop en de grens na. Gelukkig konden wij zonder problemen terug naar Singapore, later hoorden we dat een andere groep daar vrij veel problemen mee hebben gehad omdat ze nog geen officiële studentenpas of iets dergelijks hadden. Inmiddels is de studentenpas vandaag officieel aangevraagd en mogen we het land niet uit tot we de pas krijgen op 1 of 2 september.

In Kuala Lumpur werd pas echt duidelijk hoe westers Singapore eigenlijk is. En vooral hoe netjes, gestructureerd en veilig. Zo viel het me in KL bij het zien van alle zwervers op dat die er in Singapore bijvoorbeeld niet zijn. Nu weet ik niet of die in Singapore beter opgevangen worden, of zo zwaar bestraft dat ze zich niet laten zien, maar het is wel een duidelijk verschil. Verder is het verkeer in KL veel chaotischer met overal auto’s en taxichauffeurs. Als je niet oplet zetten de taxichauffeurs hun meter niet aan en laten ze je veel te veel betalen. Als de meter aanstaat zijn de taxi’s heel goedkoop. Van het stadcentrum naar China Town kostte soms nog geen 8 Ringgit (ongeveer €1,50). KL gaf wel meer het idee dat je echt in Azië bent. Maar ik ben blij dat ik woon en studeer in Singapore. Het is toch wel een erg veilig gevoel dat alles zo goed geregeld is.

Toen ik vlak voor 12 uur mijn kamer binnenkwam terug uit Kuala Lumpur hingen daar al ballonnen die mijn kamergenootje voor me had opgehangen omdat ze me niet voor 12 uur had verwacht. 15 minuten later kon ze me dan toch feliciteren met mijn 21e verjaardag en kreeg ik van haar een leuke armband en kettinkje . Na een nachtje slapen de volgende ochtend eerst college, maar daarna een gezellige lunch en na de middag colleges ben ik met 6 vriendinnen naar Clarke Quay gegaan om lekker uit eten te gaan in een gezellig Italiaans restaurantje dat we daar eerder gezien hadden. Westerse prijzen, maar dan hadden we ook wel heerlijk eten, dat veel te veel was, maar te lekker om te laten staan. Van 4 vriendinnen heb ik een hele mooie armband gehad die ze in Kuala Lumpur voor me hadden gekocht! Erg lief, vooral omdat ik iedereen pas 2 weken ken! Dus alles bij elkaar een hele leuke verjaardag in Singapore gehad!

• 19 Augustus 2014 - 19:01

Ans Van Leeuwenn.:

Van harte meissie.Veel plezier daar.Heel weer thuis.gr.je tante Ans van Leeuwen.

• 24 Augustus 2014 - 12:51

Evelien Vlieland:

Wat fijn dat het daar goed gaat.Groetjes van ons.

• 31 Augustus 2014 - 22:54

Jeanette:

Ha Judith, mooi verhaal en wat een leuke foto's!
    Vooral die van jou in dat paarse gewaad! Ha, ha, ha.....