Week 3 - National Day & start colleges - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu Week 3 - National Day & start colleges - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu

Week 3 - National Day & start colleges

Door: Judith Bol

Blijf op de hoogte en volg Judith

13 Augustus 2014 | Singapore, Singapore

Inmiddels ben ik alweer bijna een week verder sinds het laatste reisverslag. De afgelopen week weer veel uit geweest en gezellig geborreld, van de vakantie genieten zolang het kan! Afgelopen zaterdag was de Nationale feestdag in Singapore. Er werd gevierd dat Singapore precies 49 jaar geleden onafhankelijk werd, oftewel de verjaardag van Singapore. Omdat er ’s avonds vuurwerk te zien zou zijn bij Marina Bay Sands zijn we daar ’s middags alvast naartoe gegaan. Op een groot aantal picknickende families na was er daar echter niet veel te zien en het was zo warm dat we de shopping mall maar weer in zijn gegaan voor eten en airco. Aan het eind van de middag begon de militaire parade, die alleen vanaf een tribune (waar je tickets voor nodig hebt) te zien was, maar wel live gestreamd werd naar een scherm op een grasveld (waar je ook tickets voor nodig had). Het scherm was wel half te zien door het hek en zo heb ik een deel van de parade kunnen volgen.

Het begon met de opmars van een groot aantal verschillende legereenheden die vervolgens allemaal opstelden op het podium, daarna allemaal tegelijk een schot lossen etc. Vervolgens de entree van de President waarbij iedereen enorm begon te juichen. Daarna nog een hoop machtsvertoon, kanonschoten, legertanks, helikopters met de Singaporese vlag en als hoogtepunt 5 laag overvliegende straaljagers. De hele parade deed me wel weer beseffen dat hoewel je er in het dagelijks leven nauwelijks iets van merkt, Singapore eigenlijk een soort dictatuur is. Officieel is er democratie, maar er is maar 1 grote partij en de mensen hier kunnen hun toekomst vergeten als ze op een andere partij stemmen. Als toerist/uitwisselingsstudent heb je daar weinig last van en iedereen is bijvoorbeeld vrij in het kiezen van zijn religie. Wel is homoseksualiteit hier verboden en zijn er een hoop bizarre regels waar strenge straffen op staan. Zo is kauwgom kauwen verboden, kan roken in de metro je een boete van ruim 3000 euro kosten en kan een vechtpartij de beide partijen stokslagen opleveren. Het is ook verboden naakt in huis rond te lopen zolang er een mogelijkheid is dat iemand je ziet door bijvoorbeeld het raam, omdat dat als pornografie wordt opgevat.

Het positieve van al deze regels is dat Singapore erg veilig en netjes is. Om een stad vol auto’s te voorkomen moet je voor de vergunning om een auto te hebben al rond de 40000-50000 euro betalen zodat alleen de rijken zich een auto kunnen veroorloven en er dus vooral nieuwe auto’s, bussen en taxi’s rondrijden. Bovendien zijn er hele strenge eisen aan het rijbewijs waardoor er eigenlijk alleen maar goede chauffeurs zijn. De rest van Singapore gebruikt gewoon de metro en bus.

De nationale feestdag sloot af met een schitterend vuurwerk boven het water van Marina Bay. Heel indrukwekkend om te zien. Het is hier verboden om zelf vuurwerk af te steken, maar de overheid heeft veel geld uitgegeven om 1 keer per jaar een mooi vuurwerk te laten zien. Eindeloos veel enorme vuurpijlen achter elkaar en tegelijk. Daarna hebben we de avond afgesloten met een drankje op de vlonder bij Marina Bay en daarna een club in het centrum.

Na al het uitgaan heb ik zondag vooral uitgerust en wat dingen uitgezocht voor de start van de colleges. Maandag ben ik naar de botanische tuin geweest. Dit is eigenlijk meer een heel groot park, maar dan met Jungle beplanting, heel mooi om te zien. Verder ook nog de Orchideeën tuin bezocht (toegang voor studenten: 1 SGD = ong €0,60) en daar nog meer bijzondere bloemen gezien. Daarna wat gegeten in Holland Village, wat dicht bij de botanische tuin was. Holland village bleek echter helemaal niets met Nederland te maken te hebben en gewoon te zijn vernoemd naar ene Hugh Holland. Daarna begon het te regenen en zijn we maar naar huis gegaan.

Het regent hier tot nu toe ongeveer 1 à 2 uur per dag. Soms overdag, soms ’s nachts. Als het regent barst de hemel echt open voor een tropische regenbui waarbij je binnen een paar seconden doorweekt bent, en de paraplu alleen de ergste directe regen afweert maar niet het opspattende water. Gelukkig is er vaak wel rekening mee gehouden en zijn er veel overdekte voetpaden. Direct na een regenbui is het vaak een tijdje nog iets koeler, maar daarna is de tropische warmte gewoon weer terug.

Gisteren heb ik mijn eerste college (probabilistic methods in Operations Research) gehad. De leraar had een behoorlijk accent maar was als je goed luisterde wel verstaanbaar. Dit eerste college was echter wat herhaling van wat ik al kende en vrij saai, de rest van de colleges gaan verder op de stof dus het is wel handig om het weer even op te halen. Ik ben benieuwd naar mijn andere vakken. En ik heb geluk met mijn rooster: vrijdags ben ik vrij :)

Aanstaande donderdagavond ga ik met een grote groep naar Kuala Lumpur tot zondag! We gaan met een touringcar bus (er zijn veel van dit soort touringcar lijndiensten naar KL waar je gewoon plaatsen in kunt reserveren). In Kuala Lumpur overnachten we 3 nachten in een hostel, inclusief ontbijt en dat alles voor in totaal zo’n 65 euro! Dus ik heb weer een leuk weekend om naar uit te kijken.

Verder ben ik vanaf nu gewoon weer altijd bereikbaar op mijn Nederlandse nummer via Whatsapp (heb eindelijk data hier), maar ik kan mijn Nederlandse nummer niet meer gebruiken voor bellen en smsen omdat ik nu een Singaporese simkaart hebt (of zelfs 2 eigenlijk, om het ingewikkeld te maken). Dus als iemand dat nummer ook graag wil hebben, laat het dan even weten via e-mail/whatsapp/facebook!

• 14 Augustus 2014 - 23:13

Gerda:

klinkt wel goed hoor!

• 18 Augustus 2014 - 11:05

Marianne:

Van harte gefeliciteerd Judith met je verjaardag, en maak er nog een gezellige dag van.

xx van de Versluijsjes.