Melaka en Singapore Sightseeing - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu Melaka en Singapore Sightseeing - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu

Melaka en Singapore Sightseeing

Door: Judith Bol

Blijf op de hoogte en volg Judith

15 November 2014 | Singapore, Singapore

De afgelopen weken zijn voorbij gevlogen en het einde van mijn tijd in Singapore komt steeds dichterbij. Inmiddels heb ik mijn laatste colleges gehad en zijn alle verslagen, projecten en opdrachten ingeleverd. Ik vertrek nu bijna naar Cambodja voor 9 dagen, de eerste drie dagen samen met 3 andere meiden (mijn kamergenootje Salonee en 2 Filipijnse vriendinnen Kath en Krissa) naar Siem Reap om Angkor Wat the bekijken en daarna ga ik alleen verder naar Battambang en Phnom Penh (de anderen hadden helaas al eerder tentamens). Als ik terugkom nog 1,5 week studeren en examens maken en na mijn laatste examen op 5 december, vlieg ik op 6 december naar Vietnam voor twee weken!

Maar nu eerst mijn verslag van de afgelopen 3 weken. De week voor Melaka vooral gestudeerd (op een bollywood filmavondje na). Op vrijdagavond de 31e vertrokken we met z’n zessen met de bus naar Melaka. Na een nogal gestresste metrorit naar de bus toe (ik was even vergeten dat op tijd komen in de Indiase cultuur iets heel anders betekent) waren we nog net op tijd. De busreis zelf was ongeveer 4 uur (inclusief douane) en daarna een taxi naar ons hostel genomen. ’s Avonds gelijk even de avondmarkt een beetje bekeken en nog even wat gegeten voor we teruggingen naar de hostel.

De volgende dag was het tijd voor sightseeing. Na eerst een wisselkantoor gezocht te hebben op zoek naar een plek om te brunchen, waarbij we al langs de eerst musea kwamen. Na de lunch nog even daar rondgekeken en voor 1 ringgit (25 cent) een museum ingelopen wat in de lonely planet stond aangegeven als het volksmuseum. Bleek een museum te zijn over de historie van een bepaalde politieke partij en dus niet bijzonder interessant.
Vervolgens verder naar het oude Nederlandse Stadthuys, dat nog steeds het stadhuis van Melaka is. Leuk om te zien, maar we konden er verder niet naar binnen. De volgende stop was St Pauls Church. De kerk zelf was een ruïne en niet heel bijzonder al was het wel grappig om alle grafstenen met oud-Nederlands opschrift aan de ene kant te zien en de grafstenen met Portugees opschrift aan de andere kant. Het uitzicht over de stad was wel mooi om te zien vanaf de heuvel waar de kerk op stond. Daarna naar beneden naar het oude Portugese fort A Famosa. Hier was niet veel meer dan een paar ruïnes van over dus we waren snel uitgekeken. Terug in het museum gedeelte alsnog het volksmuseum gevonden en daar alsnog maar naar binnen gegaan. Het museum was niet heel uitgebreid en we waren dan ook redelijk snel uitgekeken, maar er was nog wel een expositie over meteorieten die de moeite waard was. Het was vooral bijzonder om te voelen hoe zwaar de meteorieten zijn.

Na het museum verder richting Dutch square, inclusief windmolen. Daar ook even alle toeristen winkeltjes bekeken en een kerk bekeken die nog wel in gebruik is. In dezelfde omgeving was ook nog een waterrad te zien en konden we met de brug de rivier over naar Chinatown met daarin Jonker Street. Chinatown was vooral leuk om goedkoop te shoppen. Helaas raakten we elkaar hier nogal kwijt en is het zonder werkende telefoons vrij lastig om elkaar te bereiken, dus het duurde even voor we weer compleet waren. Dus zodra we weer compleet waren eerst maar even teruggegaan naar de hostel om op te frissen en uit te rusten. ’s Avonds eerst de taxi genomen naar de grote moskee aan zee. Deze is helemaal verlicht ’s avonds wat een heel mooi gezicht is. Helaas was de moskee gesloten voor bezoekers, dus we waren redelijk snel uitgekeken. De taxi’s hebben ons toen naar Portugese square gebracht, dé plek om Seafood te eten. Met zn vieren hebben we de “Portugese baked fish” en de “Butter Garlic Prawns” gedeeld, die beide erg lekker waren. Voor de niet-visliefhebbers was er gelukkig ook wel iets anders te krijgen. Na het eten brachten de taxi’s ons terug naar de stad. Nog even over de Night Market gelopen en een ijsje gehaald en daarna terug naar de hostel om te slapen.

Op zondagochtend het Maritieme museum bezocht, waar vooral het gedeelte in het oude Portugese schip interessant was. Niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld de Bataviawerf, maar toch leuk om te zien. Daarna nog even wat gegeten en geshopt voor het tijd was om onze spullen op te halen in de hostel en naar de bus te gaan. De busreis terug was een stuk minder prettig omdat de airco helemaal niet werkte, waardoor het op een gegeven moment bijna 40 graden was in de bus. Hoewel we op de heenweg nergens gestopt waren (behalve de douane) stopten we nu wel. Van een medereiziger begrepen we dat het waarschijnlijk 15 minuten plaspauze was, dus besloten we maar in de bus te blijven. Na een halfuur waren we het toch wel zat en zijn we maar buiten gaan wachten en na een uur toch maar gevraagd hoe lang we eigenlijk nog bleven wachten. Bleken we op een reparateur te wachten aangezien de bus kapot was (dat waren ze even vergeten te vertellen). Ruim anderhalf uur later konden we eindelijk verder en deed zelfs de airco het weer. Helaas hield de airco er na de douane weer mee op dus het laatste stuk in de bus was alsnog erg warm. Eenmaal in Singapore aangekomen nog de metro terug naar de campus waar ik heerlijk heb geslapen na een vermoeiend weekend.

Maandag tot en met woensdag colleges en studeren. Dinsdag had ik de presentatie van ons marketing met mijn team, die gelukkig goed ging. Donderdag met Salonee naar Orchard Road, waar de Cambodjaanse ambassade zit, om onze visa te regelen. Dat kan ook bij aankomst op het vliegveld daar, maar dit is net iets goedkoper en scheelt daar weer tijd. Daarna nog even Orchard Road zelf bekeken, de bekendste winkelstraat van Singapore. De straat was niet heel bijzonder, behalve dat er nog meer shopping mall’s zijn als in de rest van Singapore (het blijft echt ongelooflijk hoe al die shopping mall’s hier kunnen bestaan, er is er echt op iedere hoek van de straat een). Wel zijn er hier net iets meer designer winkels. Het is grappig om te zien dat alles hier al volledig in de kerstsfeer is, inclusief kerstboom, Happy Christmas lichtborden en kerstmuziek in de winkels. Het voelt nogal vreemd terwijl het zo warm en licht is, zelfs al was die dag een van de koudste die we tot nu toe gehad hebben (25 graden xD).
Vrijdag met Heike, 2 andere Duitse meisjes en een Chinees meisje naar Pulau Ubin geweest. Pulau Ubin is een eiland aan de oostkust van Singapore. Het duurt dus nogal even om daar te komen omdat de NTU helemaal in het westen ligt. Op het eiland hebben we mountainbikes gehuurd en gingen we onderweg naar de Chek Dawa Wetlands, een soort nationaal park(je). Het fietsen was knap zwaar in de hitte en de heuvels op, maar na een picknick tussendoor kwamen we dan toch bij de Wetlands aan. Daar moesten we te voet verder en hebben we eerst het visitors centre bekeken. Niet heel bijzonder maar een leuk huisje om te zien. Inmiddels begon het te regenen en hebben we dus ook kunnen schuilen in het huisje. Het uitzicht over zee naar Singapore was wel erg leuk om te zien. Daarna verder over de boardwalk over het water langs het regenwoud. In het water zou ook een koraalrif zijn (niet te zien) en waren zeegrasvelden (ook niet erg bijzonder). Wel wat krabbetjes en dergelijke gezien en vervolgens ging de boardwalk verder langs het mangrove bos. Het grootste deel van dit pas was helaas afgesloten voor onderhoud, maar de mangroven die ik heb gezien waren toch wel indrukwekkend. Terug bij de fietsen konden we via een andere route terug richting het dorp en hebben we nog wat meer rondgereden. In het dorpje nog even gekeken of er iets te doen was, maar het stelde niet veel voor dus besloten we maar terug naar de ferry te gaan. Dat bleek een goede beslissing want toen we daar aankwamen werd de lucht heel snel steeds donkerder en eenmaal in de boot begon het te onweren en spetteren. Terug op het vaste land nog heerlijk gegeten in een food market en terwijl we daar zaten barstte de bui echt los. Het blijft me soms verbazen hoe het hier kan regenen. Na het eten was het gelukkig bijna droog en begonnen we aan de lange weg terug.

Zaterdag aan het eind van de dag nog even naar Bugis geweest met Salonee en Ameya, heerlijk goedkoop shoppen. In Bugis is een soort indoor markt van allemaal kleine winkeltjes en stalletjes (beetje zoals de zwarte markt in Beverwijk).

Afgelopen maandag ben ik met Heike naar de Singapore Zoo geweest (na eerst mijn paspoort opgehaald te hebben bij de Cambodjaanse ambassade). De zoo staat heel goed bekend, en het was ook zeker de moeite waard. Een hele mooie dierentuin met veel bijzondere dieren in het regenwoud landschap. Best bijzonder in Singapore is dat ze een ijsbeer hebben (moet zeggen dat het er wel een beetje zielig uitzag, zijn verblijf was in de open lucht, dus ook al denk ik dat er wel gekoeld wordt, het klimaat lijkt nog steeds veel te warm voor een ijsbeer). Verder waren de tropische regenwoud show, zeeleeuwen show en vooral de olifanten show erg leuk om te zien.

Na op dinsdag en woensdag de allerlaatste colleges in Singapore te hebben gehad, en tijd te hebben besteed aan de laatste opdrachten, was het woensdagavond tijd voor een laatste avond uit in Singapore, dit keer met Salonee, Cha en Kath (allebei Filipijns). Na eerst wat te hebben gedronken op de Bridge in Clarke Quay zijn we naar Zouk gegaan, wat bekend staat als dé nummer 1 club van Singapore en geloof ik nummer 7 op de lijst van beste discotheken in Azië is. Het was een leuke club, maar ik kan niet echt zeggen dat ik hem veel specialer vond dan andere clubs. Wel opvallend was dat er hier veel meer locals waren dan ik andere avonden in clubs heb gezien. Meestal is het bijna 50/50, maar nu viel ik als blanke behoorlijk op. Wel een hele leuke avond gehad en genoten van de laatste avond stappen in Singapore.

En om te beseffen hoe dichtbij mijn vertrek uit Singapore al komt, op vrijdagochtend was het farewell event van de TF-learn scholarship waar Salonee en veel andere van mijn vrienden onderdeel van zijn. De scholarship geeft 50 studenten uit Azië de kans om een half jaar aan de NTU te studeren. Ze worden geselecteerd op basis van cijfers, motivatie etc en krijgen een beurs voor hun tijd hier (vlucht, inwoning en leefgeld etc.). Daarvoor hebben ze bijvoorbeeld wel ook vrijwilligerswerk gedaan hier in Singapore en hebben ze allemaal meegewerkt aan het maken van een promotie video, een memorial (een soort jaarboek van hun tijd hier) en aan de organisatie van de farewell event, waar o.a. de sponsors komen kijken naar de “resultaten” en de culturele verbreding van de studenten. Iedere scholar mocht een introducé meenemen, een vriend of vriendin van de NTU en zo kon ik ook meegeniet van hun “afscheid”. Het duurt nog wel even voor we echt afscheid moeten nemen, maar toch komt het nu wel heel dichtbij. De farewell bestond uit eerst een aantal speeches, daarna de uitreikingen van de diploma’s en een aantal awards (Miss and Mister Congeniality, mr. Sporty, Mr. Energy (Na de beschrijving van deze prijs wist iedereen al dat Chris hem zou winnen), etc.). Daarna nog een aantal optredens: een aantal traditionele dansen (Thais, Laos, Chinees) en een afscheidsnummer gezongen door 4 scholars. Als afsluiting nog een heerlijke lunch en ik kreeg ook de memorial en promotie dvd mee. Verder werd de tijd vooral besteed aan het maken van 1000 selfies en foto’s met elkaar. Als afsluiting zijn we daarna naar een karaoke zaal geweest. Dit zijn gewoon kleine geluidsdichte ruimtes die je voor aantal uur kunt huren met een groep. Typisch Aziatisch en een hilarische middag/avond met zowel Engelse, als Chinese, Filipijnse en Indiase nummers.

Vandaag de meeste spullen voor Cambodja gepakt, vanavond kijken we de film The Killing Fields, over de Killing Fields van de Khmer Rouge die ik in Phnom Penh ga bekijken. Morgen misschien/waarschijnlijk nog island hoppen op de kleine zuidelijke eilandjes bij Singapore en dan zondagnacht vertrek ik naar Cambodja! Heel gaaf en heel erg veel zin in! Dit verslag even zonder foto’s omdat ik nog geen tijd heb gehad om alles uit te zoeken. Foto’s volgen later in Nederland!