Back in Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu Back in Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Judith Bol - WaarBenJij.nu

Back in Singapore!

Door: Judith Bol

Blijf op de hoogte en volg Judith

27 Oktober 2014 | Singapore, Singapore

Na terugkomst uit de Filipijnen begon het leven in Singapore weer. De eerste week nadat ik terug was bestond uit veel studeren omdat ik een aantal deadlines had en een Mid-Term (tussentoets) op de dinsdag een week nadat ik terug was. Gelukkig is de tussentoets goed gegaan en heb ik 17 uit 20 punten gehaald! Verder had ik veel te regelen qua verloren documenten en dergelijke. Zo moest ik naar de andere kant van de stad om een nieuwe Student’s Pass aan te vragen. Uiteraard een hoop bureaucratisch gedoe met eindeloos wachten. Verder nog een Samsung S4 gekocht in Little India zodat ik in ieder geval weer bereikbaar ben. Mijn whatsapp nummer is nog steeds hetzelfde (mijn Nederlandse nummer). Ik heb wel een nieuw Singaporees nummer, dus als iemand dat nummer wil graag even een berichtje via facebook of mail. Ik ben al mijn contacten kwijt behalve degenen waarmee ik een whatsapp groep heb, dus voor al mijn overige contacten, graag even je naam in een whatsapp berichtje sturen!

Op zaterdag 11 oktober ben ik met mijn kamergenootje Salonee en een grote groep andere vrienden mee geweest naar een Garba festival. Tijdens dit festival draagt iedereen de traditionele Indische Kurta, een soort jurk met legging en sjaal. Ook ik droeg deze avond een Kurta, en we hebben een erg gezellige middag gehad terwijl we ons met 8 meiden (Indisch, Chinees, Filipijns en ik) in onze kamer hebben uitgeleefd met omkleden en optutten, met instructies van de Indische onder ons. Daarna naar het festival waar we allemaal twee metalen sticks kregen die we moesten gebruiken tijdens het dansen. Na wat gegeten te hebben begon de muziek en begon iedereen te dansen op de Indische muziek. Een hele bijzondere belevenis en uiteindelijk deed iedereen mee, of je de muziek en dansen nu kende of niet. Garba is een bepaalde Indische dansstijl waarbij onder andere de sticks worden gebruikt tijdens het dansen. Door de sticks tegen elkaar te tikken ontstaat er een ritme op de maat van de muziek en er waren bijvoorbeeld allerlei routines om met anderen samen met de sticks te dansen. Indisch voor 1 avond, ook al was ik wel heeeel erg blank en blond op het festival. De meeste andere niet-Indiërs waren wel Aziatisch dus die vielen wat minder op dan ik. Al met al een hele speciale avond!

Zondag 19 oktober was de verjaardag van een van de Indische jongens en hij heeft een aantal van ons meegenomen naar een restaurant in Little India voor een lunch. Heerlijk gegeten! Hij bestelde gewoon een aantal verschillende milde curry’s en naanbrood zodat we van alles wat konden proberen. Dat was wel even wat anders dan het Indische eten in de kantines (al vind ik dat ook erg lekker en eet ik vaak Indisch). Daarna zijn we naar The National Museum of Singapore geweest. Daar was ik tijdens het Night festival al kort binnen geweest, maar nu even meer de tijd genomen. Het museum was niet heel indrukwekkend, omdat Singapore nou eenmaal niet zoveel geschiedenis heeft. Het eerste wat er van Singapore bekend is komt ongeveer uit 1300, dus daar begon het museum ook, met een zaal met wat scherven van aardewerken schalen en dergelijke. En de eeuwen daarna viel niet veel meer over te vertellen, tot de tijd van de kolonisaties. Je gaat er wel van beseffen dat een land als Singapore veel “jonger” is dan de westerse landen. Hun geschiedenis begint pas echt op het moment dat ze door het westen gekoloniseerd worden. En het is opnieuw opvallend (maar niet verrassend) hoe nationalistisch het allemaal is. De laatste zalen waren gewijd aan het Singapore sinds de onafhankelijkheid, maar zonder details over hoe het zo snel zo groot heeft kunnen worden. De zalen hadden bijvoorbeeld oude telefoons, televisies en keukenspullen uit de jaren 60 met een soort ondertoon hoe goed Singapore het had dat ze al deze spullen hadden “net als in Europa”. Er was ook een volledige zaal voor foto’s van oude onafhankelijkheidsdagen.
Verder was een nadeel van het museum dat het een audio tour was die veel te uitgebreid vertelde bij alle losse voorwerpen, waardoor het niet interessant was om naar te luisteren. Zonder de uitleg stelden de voorwerpen niet zo veel voor dus we waren eigenlijk vrij snel door het museum heen waarna we terug naar de campus zijn gegaan waar ik ’s avonds met Salonee nog een film heb gekeken.
Op maandag en dinsdag had ik colleges, en dinsdagmiddag was er een Deepavali lunch voor uitwisselingsstudenten. Deepavali is een Indische feestdag, ook wel Diwali of “The festival of Lights”.
Het feest is ter ere van de terugkomst van een van de Goden naar de stad (een oude legende) waarbij de mensen hem verwelkomden met brandende olielampjes voor de deur. In India is het een heel groot en belangrijk feest en aangezien er een behoorlijk grote Indische bevolking is in Singapore is het in Singapore ook een officiële feestdag. In Singapore was de officiële feestdag echter op woensdag , terwijl Deepavali eigenlijk op donderdag pas was. De lunch was gezellig, met Indische eten, een Bhangra dans voorstelling (een andere Indische dansstijl) en we konden Henna tatoeages laten zetten, wat een traditie tijdens Deepavali.

Op dinsdagavond ben ik met Salonee naar de Night Safari geweest. De Night Safari staat bekend als een van de grote attracties van Singapore en was zeker de moeite waard! We kwamen rond kwart over 8 aan (het is in Singapore altijd rond 7 uur donker) en begonnen met de tram rit door het park waarbij een gids info gaf over de verschillende dieren. Op sommige plaatsen waren de dieren heel dichtbij en was er weinig afscheiding, maar bij de “gevaarlijkere” dieren (leeuwen etc.) was het meer een soort dierentuin. Toch was het heel mooi om te zien en was de rondrit interessant. Daarna twee korte shows gezien, eerst een dierenshow die meer op kinderen gericht was maar wel grappig was en daarna nog een vuurspuwshow die erg indrukwekkend was. Daarna zijn we de wandelroute van het park gaan doen. Deze wandelroute komt op een paar punten langs de dieren die je in de tram ook al gezien hebt, maar is grotendeels nieuw. Het was gelukkig erg rustig omdat we op een dinsdagavond waren. Op vrijdag en zaterdag schijnt het heel erg druk te kunnen zijn, wat de dieren nogal weg jaagt. Toen we begonnen liepen we vlakbij een nogal luidruchtige groep die de dieren nogal weg joegen, maar later hebben we gelukkig de route de andere kant op kunnen nemen en hen kunnen ontwijken. Erg indrukwekkend waren de panters, waarvan er 1 tegen het glas aan lag te slapen zodat we hem van heel dichtbij konden bekijken. De ander was actiever en klom in de bomen en dergelijke, heel mooi om te zien hoe lenig ze zijn. Verder waren de Aziatische leeuwen indrukwekkend omdat ze volop tegen elkaar aan het brullen waren, de Afrikaanse leeuwen en olifanten heel mooi om te zien, en ook de zebra’s, giraffen en tijger waren de moeite waard. Helaas weinig foto’s omdat er geen flits gebruikt mocht worden en zonder flits was het zo donker dat er eigenlijk niks te zien is.

De volgende dag ben ik met een Duitse vriendin Heike en een aantal andere Duitse vrienden van haar gaan wandelen in MacRitchie National Park. Dit park is een van de laatste bewaarde stukken Tropisch regenwoud in Singapore met allerlei wandelroutes, van makkelijk (geasfalteerde of verharde paden) tot moeilijke bospaadjes overal tussendoor. Helaas hadden we pech met het weer en regende het behoorlijk toen we begonnen. Maar met paraplu’s in de ene en camera in de andere hand toch begonnen aan de uitdaging op een stuk moeilijke route (we kwamen er pas later achter dat het een moeilijke route was). Gelukkig was het wel warm en ook al zaten we al na 5 minuten tot aan onze knieën onder de modder, het was de moeite waard. Na een tijdje gerust te hebben bij de hut en een beetje te zijn opgedroogd zijn we verder gelopen naar de TreeTop Walk, een brug over een ravijn ter hoogte van de boomtoppen. Wat een ongelooflijk uitzicht, heel erg indrukwekkend. Na dit stuk route te hebben afgemaakt zijn we verder gegaan naar een route die een stuk langer was, maar wel makkelijker en waardoor we niet een heel stuk dubbel zouden lopen. Bij deze route liepen we een heel stuk over een houten steiger langs een meer waar drinkwater bewaard wordt, grenzend aan het regenwoud. Een heel erg mooi uitzicht over het meer en zo nu en dan een schildpad zien in het water, of salamanders, vogels en eekhoorntjes tussen de bomen. Aan het einde van het park was een restaurant waar aapjes vrij rond liepen en hebben we nog even gekeken naar alle schattige rondrennende aapjes die overal op en in klommen.

Daarna ben ik met Heike naar Little India gegaan voor Deepavali. Na eerst in Tekka Market fantastisch Indisch gegeten te hebben, hebben we een tijdje uitgerust. Daarna even naar een andere metro station waar we Salonee en veel andere vrienden ontmoetten. Met zn allen zijn we vervolgens Litttle India ingegaan om te zien of er nog iets van Deepavali te merken was. De straten waren allemaal verlicht met lichtsnoeren en hier en daar werden olielampjes en dergelijke verkocht, maar verder was er niet veel van Deepavali te merken. Waarschijnlijk omdat de lokale bevolking die het viert Puja’s (een soort diensten met een priester) in huis had en omdat het in Singapore toch om een andere manier beleefd en gevierd wordt dan in India. Na een avond maaltijd in een Indisch restaurant zijn we dus maar terug naar de campus gegaan.

Donderdag nog even naar de dokter geweest omdat ik een aantal muggensteken had waar ik een soort allergische reactie op had. Ze bleven nu wel erg lang dik, rood en jeukend, dus maar even langs de dokter die me een crème en 2 tabletjes heeft gegeven. Daarna hebben we nog een tijdje gepoold in de Global Lounge (daar staan pooltafels die je voor een uur kunt reserveren).

Vrijdag ben ik naar Holland Village geweest met Salonee en Ameya (ook Indisch) om die wijk ook eens te bekijken. Er was niet heel veel te zien, het is ’s avonds vooral een uitgaanscentrum voor Westerse toeristen en expats, maar dan iets goedkoper dan kleiner dan Clarke Quay en meer restaurants en dergelijke. Het enige Hollandse in Holland Village is trouwens de windmolen op het dak van 1 van de gebouwen, verder is het een gewone wijk in Singapore. We hebben wel heerlijk gegeten in een Mexicaans restaurantje.

Zaterdag, zondag en vandaag vooral gestudeerd en geen bijzondere dingen gedaan, maar inmiddels zijn we druk aan het plannen voor een weekend naar Melaka in Maleisië volgend weekend dus ik verveel me nog niet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Judith

Actief sinds 31 Juli 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 8801

Voorgaande reizen:

28 Juli 2014 - 21 December 2014

Studeren in Singapore

Landen bezocht: